Vægttab v. Heilpraktiker Per W Hansen

Forsiden
Sygdomme og symptomer
Alternativ behandlingsformer
Vitaminer og mineraler
Mad og sundhed
Graviditet og fødsel
Hvem er BioNordic
Spørg naturterapeuterne
Alternativ Netshop
Klinik Heilpraktiker Per W Hansen
Kontakt Per W Hansen
    OVERVÆGT

    Overvægt er et stort problem i vores samfund. Man vurderer, at over en fjerdedel har vægtproblemer, og intet tyder på at disse tal vil blive mindre i fremtiden, nærmere tværtimod. Årsagen til overvægt er, at energiindtaget over lang tid har været større end energiforbruget. Det kan igen skyldes forkert kost, for lidt motion og hormonelle årsager. Overvægt ses oftere hos mænd end kvinder.

    Man snakker tit om den arvelige faktor som årsag til fedme. Nogle kan godt have en arvelig disposition, men det er de dårlige levevaner og for lidt fysisk aktivitet der er afgørende for, om den arvelige disponering resulterer i overvægt.

    Overvægt er uheldig, idet de øger risikoen for udvikling af en hel række sygdomme.
    Det gælder bl.a. hjerte- og kredsløbssygdomme, alders diabetes, galdesten, slidgigt og visse kræftformer.

    Der er forskellige måder fedtet kan være fordelt på.
    Fedtaflejring omkring maven er det som er mest farlig. Det ses ofte hos mænd, hvorimod mange kvinder har fedtet placeret andre steder. Fedtceller i bughulen er metabolisk mere aktive end fedtceller placeret andre steder. Fedme omkring maven er bl.a. relateret til et forhøjet insulinindhold i blodet, lavt niveau af HDL-kolesterol forhøjede triglycerid værdier samt et forhøjet blodtryk.

    Vigtige ting ved overvægt!
    De hurtige smarte slankekure er en dårlig ide, fordi de ikke giver en sundere kostvaner, ofte tværtimod.
    Kun en omlægning af kostvanerne kan sikre, at vægttabet bevares på længere sigt.
    Slankekure eller slankepiller virker måske i nogen tilfælde, men overvægten vender ofte frygteligt tilbage. En kur eller piller sætter restriktioner for kroppens energiomsætning, når disse restriktioner ophører, vil energiomsætningen altid normaliseres, og der eksisterer ingen specielle diæter, der "snyder" stofskiftet, desværre! Eksempelvis giver en kur, fattig på kulhydrater hurtigt et højt vægttab, men varer ikke længe, da det hovedsageligt er vand der tabes.
    En kur lærer ofte kun den enkelte at lide afsavn, og ikke det der er alt afgørende for langvarigt vægttab - at ændre sin livsstil.

    Man bør altid spise morgenmad, selvom man ikke har lyst til det.
    Hvis man ikke er sulten om morgenen, er det nærliggende at springe morgenmaden over og spare de kalorier.
    Mange overvægtige prøver at sulte sig langt op af dagen for at tabe sig. Det virker imidlertid modsat på slankeeffekten.
    Når sulten melder sig i løbet af formiddagen, spiser man som regel de forkerte dårligt mættende ting, ofte kalorierige fødevarer. Eller også opbygger man efterhånden en sult, som kræver indtagelse af flere kalorier for at stille sulten indtil frokosten, end hvis man havde spist morgenmad.
    En række undersøgelser har vist, at overvægtige personer oftere springer morgenmåltidet over end slanke personer.

    Måltidsmønsteret med mange små måltider nedsætter energi-indtagelsen, fordi man bliver mere mæt.
    Stofskifte skal forstås på den måde, at maden forvandles til brændstof for vores krop. Maden skifter substans, stoffet skifter, fra at være fx ris til kulhydrater, protein og fedt samt vitaminer og mineraler, som vores krop har brug for til at eksistere.
    5-7 måltider om dagen vil holde stofskiftet i gang.
    Stofskiftet er nøglen til kaloriernes forbrænding i kroppen. Når man skal tabe sig, er det vigtig at holde så god gang i stofskiftet som muligt.
    Den største del af næringsstofferne bruges til basalstofskiftet. Det betyder, at denne del skal dække vores basale behov, mens kroppen bare ligger helt stille.
    Basalstofskiftet afhænger af, hvem vi er, og hvordan vores arvelige anlæg er. Eksempelvis vil overvægtige forældre være disponerede til at få overvægtige børn, selvom man sagtens kan blive overvægtig, uden at ens forældre er det. Basalstofskiftet afhænger også af, om man er mand eller kvinde, idet mænd har en større muskelmasse end kvinder og derfor kan forbrænde mere energi. Basalstofskiftet afhænger desuden af race, klima, temperatur og alder, hvilket blandt andet medfører, at det bliver sværere og sværere at holde vægten nede, jo ældre man bliver.

    Basalstofskiftet påvirkes også af mængden af mad. Hvis vi sulter længe nok, vil stofskiftet automatisk falde. Det er også grunden til, at man ikke skal sulte sig som nævnt tidligere.
    En del af stofskiftets energi bruges også på selve fordøjelsesprocessen og transporten af næringsstofferne rundt med blodet. Det betyder, at des mere mad man spiser, des mere energi bruges der til denne proces. Desværre kan man ikke bruge al energien på denne måde, hvis man spiser for meget mad, hvorfor man alligevel bliver overvægtig.

    Motionen er vigtig til at reducere overvægt.
    Jo mere vi bevæger os, jo højere bliver vores stofskifte og dermed vores forbrænding.
    De største ændringer i kroppens energistofskifte forekommer, når man går fra hvile til arbejde. Under hårdt arbejde mangedobles energiproduktionen i forhold til hvile.
    En idrætsudøver, som træner i timevis hver dag, kan have et energibehov, der er mere end dobbelt så stort som en inaktiv persons.

    Jeg tilbyder kostvejledning og vil herudover supplere med en række andre terapeutiske initiativer der kan øge vægttabt.

    Klik for at bestille kostvejledning relateret til reducering af vægten.

TIL TOPPEN

Bionordic skal oplyse, at virkninger af råd og behandlingsformer, relateret til specifikke lidelser, ikke er dokumenteret. De oplysninger som findes her på siden har til formål at skabe velvære. De er ikke tænkt som erstatning af lægeordineret medicin og behandling. Anvendelse af oplysninger på siden bør ske i samråd med læge. Bionordic kan på ingen måde drages til ansvar for brugen af de oplysninger som findes her på siden.


© Copyright 2000 BioNordic® - All rights reserved